Vattenfall och medeltidsfestival!

Efter en rejäl frukost var vi nästan på gång. Ett sista toabesök skulle ske innan avgång. Vi körde till toaletterna bara för att vi snabbt skulle kunna komma vidare därefter. Vi parkerade bakom en annan mörk bil. När jag kom ut gick jag fram till bilen och skulle sätta mig. Då stack en kvinna fram bakom bakluckan och tittade undrande på mig vad jag höll på mig?! Favorit i repris?! Fel bil igen. I Kiruna lyckades jag dock sätta mig i fel bil. Nu höll jag bara i handtaget...

(Musik: Mercedes Benz - Janis Joplin).

När alla i familjen Ljunggren lyckats placera sig i rätt bil bar det iväg till Krimml  Wasserfälle. Europas största vattenfall och världens fjärde högsta vattenfall. Ett av de vackraste och största vattenfall vi tidigare har sett var Hällingsåfallet som finns en liten bit utanför Gäddede i Jämtland. För att ta sig dit krävs det många timmars bilkörning från ett större samhälle. När vi tittade på Hällingsåfallet hade vi kanske mellan 7-10 andra människor i närheten. Jag vet inte riktigt vad vi hade föreställt oss, men jag tror vi tänkte att det kanske skulle vara något liknande. Som ni förstår så var det inte så här. Nä, det här var exploaterat. Parkeringsavgift, inträde, och toaavgift. Glassförsäljare, restauranger och turistminneförsäljare låg på rad till ingången. Vattenfallen delades upp i tre etapper. Ju högre upp vi gick desto färre människor. För här var människor, hundratals, ja kanske till och med 1000. 

Först kändes det ganska oexotiskt eftersom det var så mycket människor där. Men efter ett tag blev det ändå ganska kul. För människorna som vi gick bredvid, förbi eller mötte var verkligen inte den andra lik. Det var så många olika folkslag. Från tonårstjejer som var klädda som de skulle på fest, arabiska kvinnor i burka som bara kunde se ut genom en liten springa, ortodoxa judar med kippa på hjässan, korkskruvar i håret och skägg ner till naveln, till sportiga typer i träningskläder. 
Och så vi såklart. Vi ingick i en helt egen liten kategori. 

(Musik: Up where we belong - Joe Cocker).

Vi ville ju så klart gå till toppen. Något annat alternativ fanns inte. Vägen upp var egentligen inte så lång, bara 3km. Men den stigningen på de 3km var enorm, hela 400 m.  Vi började på 1060 m ö h och slutade på 1460 m.ö.h. I vissa backar gick jag på tå för att de var lättare. Märtha gjorde ett kanonjobb! Hon som ibland knappt orkar gå 500 m ner till affären stretade på och inte nog med det hon hade även en av de tyngsta väskorna på ryggen. Elliott tyckte dock att vi var slöa trots att vi gick fortare än de flesta. Han skulle nog kunna avverka sträckan på halva tiden.

Hur var då vattenfallen? Praktfulla! Enorma! Adjektiven gick ner i brygga om man säger så.
Där var inga växter, alger eller djur i vattnet. Det var förmodligen för strömt för det. Vattnet var lika klart som om det kom från kranen. Där det var lite djupt lyste vattnet ljusblått. Iris lapade ivrigt i sig vattnet. Men det var riktigt kallt. Inget man badade fötter i precis. 





Avtalet var att på toppen skulle vi göra lunch. Vi hade köpt något som liknade turmat (frystorkad mat). Det stod iför sig att det skulle koka i fem minuter. Men om man hällde på kokande vatten och lät det stå några minuter extra skulle det ju säkert gå... eller inte. Pastan knastrande i munnen. Såsen skar sig och var tunn. Det gick inte att få ner. Eller Jo - Micke (hinken) kunde! Som tur var hade vi russin och riskakor med oss. Så efter att ha vandrat i nästan två timmar uppförsbacke skramlade det runt lite russin i magen på oss tills vi kom så pass långt ner igen så det fanns en kiosk att tillgå. Tidig kvällsmat? Absolut!


Efter kvällsmaten stack vi intill stan. Inne i stan var det medeltidsfestival. Det var fullt med olika tält och stånd. Här var det inte ett enda stånd som liknade de vanliga stånden på marknaderna och festivalerna hemma. Här kunde du köpa dig en ny yxa, riddarhjälm eller handgjorda skräckmasker av läder.  Du kunde dock köpa Langos men de var gjorda över öppen eld. 



En händelserik dag gör en trött. Stackars Iris var helt slut! Synd! Det finns nämligen en morgondag med...

Dagens heta tips är att kolla toapappret på campingen innan du torkar dig på det...annars finns det risk att du torkar dig på en fjäril...



Kommentarer :

#1: mormor

halv syv, og det förste jag gör at gå till pc,en och läsa dagens bulletin och i dag får jag säja att det var härligt att höra om turen till fallet, det må ha, vari en fantastisk upplevelse, både för barn o dom lite större, du är fantastisk josse till att beskriva jeres upplevelser, oh vad jag älskar er stort kram fr mom jättefina bilder

Svar: Tack mormor! Halv sju! usch så tidigt! Då sover vi som bäst!
Mollan and the gang!

skriven
#2: Anonym

Ännu en toppendag alltså! Vad ni får se, och ni har inte ens varit borta en hel vecka! //Jenny

skriven
#3: Tore Övemar

Vilka upplevelser ni får vara med om!! Spännande!
Ni kommer att uppleva mycket innan resan är till ända!
God tur på er.
Tore & Ulla

skriven
#4: Monika

Mäktigt vattenfall. Var där för 2 år sedan när vi vandrade i Österrike. Lyssnat på någon ny Sommarpratare? Lyssnar på Lisa Miskovsky nu. Handlar bla om hennes dotter som har A. Kram

skriven
#5: Monika

Mäktigt vattenfall. Var där för 2 år sedan när vi vandrade i Österrike. Lyssnat på någon ny Sommarpratare? Lyssnar på Lisa Miskovsky nu. Handlar bla om hennes dotter som har A. Kram

Svar: Nja...jag har bara hunnit lyssna på John Lundvik sen jag gick på semester tror jag. Kommer du ihåg vilka vandringsturer ni gick? Här är så många att välja på så man får beslutsångest! Ha det bra i Stockholm! Såg du att det blev spec/logoped i jobbannonsen? Ta hand om dig! kram
Mollan and the gang!

skriven

Kommentera inlägget här :