Krakow

Efter en tuff gårdag och en hård natt vaknade jag av att en Iris stod och trampade på mig som en katt. Samma procedur varje morgon! Alla andra i familjen tycker detta är supermysigt. De kan nämligen somna om igen. Men det kan inte jag. Det hjälper inte att Iris sover hos någon annan. På morgonen kommer hon alltid till mig...

\n

Konserten som hölls i närheten av campingen igår kväll slutade vid tre på natten. Jag somnade vid halv fyra för att vakna vid fyra tiden då Micke lyckades slå ut ett glas vatten på sin väg till toaletten... Med detta vill jag ha sagt att det inte blev många timmars skönhetssömn....

\n

Efter frukost begav vi oss till Krakow. Polackerna är mycket trevliga och kontaktsökande så länge de har båda fötterna på marken. Men när de har en gaspedal under högerfoten förändras de totalt. De blir otrevliga, aggressiva och livsfarliga. Vi har aldrig sett så många olyckor och bilar som slutat fungera och som står vid vägkanten som det gör i Polen. Gamla som nya bilar. Vi träffade en dansk familj nyligen som kört genom 4-5 olika slaviska länder i sommar. Även de hade samma uppfattning som vi. Polackerna kör som galningar!

\n

Även vi höll på att hamna i en olycka idag! Plötsligt tvärnitade några bilar på motorvägen. Som tur var höll vi avstånd men det var på håret och vi stod till hälften ute på gräset när bilen stoppade. Micke hade svängt utåt ifall bilen inte skulle hinna stoppa i tid. Men det gjorde den. Som tur var hade vi inte husvagnen med oss. Family Ljunggren are living on the edge as usally!

\n

(Medan jag skriver detta är vi på väg hem från Krakow och har hamnat i ytterligare en milslång kö just på grund av en bilolycka).

\n

Men i alla fall... Krakow! Vi har varit i Krakow idag! En jättemysig stad! Ett bra alternativ till Prag eller Budapest om man vill åka iväg en helg! Staden är gammal och byggnaderna lika så. En stor del av husen var så skraltiga att murbruket föll isär så teglet syntes, färgen flagnade samtidigt som murbruket var grått och svart pga kolbruken. Men i dessa hus bodde folk! Husen hade aldrig gått genom som boende i Sverige. Husen var dock charmiga!



\n

Även om det inte var lika varmt i Krakow som det var i Brno så var det ändå stekhett +34 grader! Svetten rann längs ryggraden ner till trosranden medan vi travade fram över gatorna. Ganska snabbt hittade vi en bakgård med ett antal olika foodtrucks. Där satte vi oss och åt. Tjejen i foodtrucken vi beställde från stod och gjorde färsk spagetti! Very tasty!

\n

Vi upptäckte att folk åkte runt i små moppebussar och fick guidade rundturer över staden. Vi fixade en egen minibuss och blev guidade genom de judiska kvarteren. 


Guidningen bestod av en svensk inspelning som hördes i en högtalare. Jag tror vi kördes till varenda kyrka och synagoga inom några få kilometers krets. Det blev rätt många byggnader. Vi fick höra om den gode ? biskopen, den fromma Rita, juden som drömde om skatter och soldater m.m. Ja allt flög in genom det ena örat och direkt ut genom det andra. Det som fastna var vad killen som körde minibussen själv berättade...var det fanns en Michelin restaurang, var det fanns den bästa bratwursten, bästa glassen, var Helena Rubenstein var uppväxt, var delar av Schindlers lust spelades in. m.m. Det gällde ju att sålla vad som var viktig eller irrelevant!

\n

Det bästa med guidningen var att det fläktade där vi tog oss fram samt att vi fick se mer av Krakow än vad vi hade gjort om vi tog oss fram till fots.

\n

Efter minibussen tog vi oss till de gamla spårvagnarna och klev på för att ta oss till en annan del av staden -gamla stan. Konduktören var lite speciell. Han fick en diagnos utav mig efter ca 1 min. (Jag vet att det inte är ok) men om jag säger så här...han pratade entonigt, inga svarsleende, sparsam ögonkontakt. Ingen problemlösning förmåga (han hade inte tillräckligt med växel att lämna tillbaka till mig). Jag ställde en fråga och han upprepade samma svar två gånger trots att jag sa att jag inte förstod skillnaden mellan regular biljett och normal biljett. Nu tror jag att en stor del är mina läsare också har satt samma diagnos som jag...


\n

Vi kom fram till gamla stan. Medan de judiska kvarteren hade lagom med turister och infödingar så var det tokfullt i gamla stan.




Vi gick i princip ifrån gamla stan direkt tillbaka till de judiska kvarteren där alla mysiga uteställen och caféer fanns. 

I de judiska kvarteren bor det i dag ca 100 000 människor varav ca 1000 är av judisk härkomst. Innan andra världskriget bodde det ca 70 000 judar här. De flesta judiska restauranger i Krakow drivs idag av polacker.

\n

Detta var allt för idag! Imorgon är en ny dag!











Kommentarer :

#1: Ingrid

Hej samtliga,
Nu kunde jag kommentera igen,gårdagen blev ju ej så lyckad, men bättre nu. Usch det där med kollisioner och fordonen, tat lugnt så ni kommer hem välbehållna!
Har ni tänkt att komma hem tidigare?
Borta bra men hemma bäst, stämmer väldigt bra.
Ha det fortsatt bra.
Ingrid

Svar: Ja, vi kommer hem nästan en vecka tidigare
Mollan and the gang!

skriven
#2: mormor

go,morron, ja så är det på sista veckan, men kan nästan tro att ni börjar längta efter egen säng, så är det gärna, men ni har varit i krakow som skal vara en fabelaktig stad rent byggnads mässitt, klart att mycket är förstört under alla krigsherrar som aldrig bli,r genuppbyggd., men nog om dett.Härligt att ni ta,r er r unnt och upplever,positivt att ni tog tillbaka till jödisk kvarter. det är varmr här med, 20 gr kl 7 i morse, men månen är i tilltagande, så det är nog snart slut osse slut fr mom i dag krammar

Svar: ja, det är mycket man börjar längta efter. sin säng, tvättmaskin, sin trädgård och så dig såklart! Men nu är vi hemma snart igen!
Mollan and the gang!

skriven
#3: Anonym

Så otroligt mycket ni upplever, skriver Märta dagbok? Ska bli så mysigt när ni kommer hem så kan ni berätta om allt. Vi är hemma nu skönt m egen säng. Kram från mamma o pappa 💞👫🕊️🍀 så

Svar: Det är alltid skönt med sin egen säng!
Kram till er!
Mollan and the gang!

skriven
#4: Tore Övemar

Glömde säga att husvagnen blev " COOL"
Kul och se bilder från krakow verkar vara en mysig stad.
Turista på. Börjar Micke bli trött på att köra, där finns många " Konstiga " bilförare över allt!
Ha det så bra Tore & Ulla

Svar: Jo... Micke är trött på att köra i Polen för man får sitta på nålar hela tiden!
Mollan and the gang!

skriven
#5: Ingrid

Hej igen,
Tänkte bara fråga när anländer ni till Sweden, här är tropikvärme.

Svar: Vi kommer hem på onsdag kväll!
Mollan and the gang!

skriven

Kommentera inlägget här :