Salzburg here we come!

Dagens utflykt gick till Salzburg. Noga utvalt efter vilket väder som skulle erbjudas i orterna runt omkring. I de flesta områden skulle det regna. Men inte i Salzburg, där skulle det bli sol och 27 grader. Men som sagt SMHI är opålitliga. Det verkar som det alltid är 5 grader fel åt det ena eller det andra hållet. Det är bara inte så lätt att gissa åt vilket håll. I Salzburg var det 34 grader! Mycket varmt för att vandra runt i en stad. 

(Musik: Hot stuff - Donna Summer)

Jag tror vår otur har vänt! Idag är det lördag vilket innebar att det var gratis att parkera i Salzburg. Och inte nog med det, vi fick en parkering också, faktiskt ganska centralt! Det är lycka det!

Salzburg är en mysig stad med gamla hus och innergårdar. Genom staden flyter floden Salzach. Längs med floden stod små stånd där folk sålde allt från filtade vantar till magiska armband som höll dig frisk tills du var 107 år. 



Första stoppet skulle bli huset där Mozart växte upp. Lite rolig info för er som inte vet är ju att Mozart och jag har samma födelsedag - 27 januari. Det måste ju betyda något...

(Det gula huset var Mozarts barndomshem).

När man är i Salzburg måste man ju prova Mozarkulor! Det var gott men vi var ganska överens om att det inte var någon favorit.



Vi strosade runt på stan. Vi såg affärer som sålde Lederhosen och traditionella urringade klänningar med blusar under. Jag tror Micke var sugen på att köpa sig ett par Lederhosen med tillhörande Robin Hood hatt. Han sa inget men jag såg nog hans blickar...eller så var det för att han associerade detta med en stor sejdel öl..? Salzburg har flera minibryggerier. När Micke undersökte vad en 33 cl öl från ett minibryggeri kostade så var det lite väl dyrt - 100kr

Vi hittade en liten mysig restaurang på en innergård. Äntligen fick Micke sin öl. Nu var det semester! Restaurangen erbjöd traditionell österrikisk/tysk mat. Jag vågade faktiskt gå utanför min komfortzon. Jag beställde en rätt där det ingick sauerkraut! En kollega på jobb har nämligen lovordat detta flera gånger. Vad jag tyckte? Tja, det gick ner men det är nog inget jag kommer beställa fler gånger. Nu väntar hela familjen med spänning på vilka bieffekter sauerkraut kan ge...


Portionerna i Österrike är enorma! Elliott blev mätt och vi andra fick paltkoma! När vi skulle betala tog såklart restaurangen inte kort. Jag fick galoppera iväg för att hitta en bankomat, vilket jag gjorde. När de andra lyckats lyfta sig från stolarna pallade vi oss över en bro där frierihänglåsen satt täta.


På andra sidan bron gick vi till Mirabell garden som består av ett palats och enorm trädgård. Här spelades delar av Sound of music in. 


Värmen var nu total! Trots att det bara var mindre än en kvart sen vi bälat i oss en halvliter läsk så satt tungan klistrad mot gommen. Iris flämtade och när vi stod stilla en liten stund så la hon sig ner. Inte bra tänkte vi. What to do? Vi sänkte ner henne i fontänen. Hon försökte simma iväg men vi höll fast henne. Efteråt mådde hon mycket bättre. Hon fick tokfnatt. Hon hoppade och skuttade.


Vi andra var dock lika törstiga. Vi hittade ett ställe där man kunde fylla på sina vattenflaskor. Problemet var bara hur man skulle få vattnet att rinna. Där fanns nämligen ingen kran och heller ingen synlig sensor. Ibland gick det att få igång ibland inte. Precis när man trodde att nu, nu vet jag hur jag skulle göra så slutade det att rinna. Den här gången var det dock inte jag som först skulle fylla på vatten utan en annan kvinna. Det roliga med det mänskliga psyket är att det känns värre att vara en enskild idiot som viftar och trixar än som det nu blev tillslut, fyra idioter som viftar och ger varandra meningslösa råd. 

På tal om idiot... 
Jag är numera ökänd på campingen. Jag är den galna tanten som springer runt i flip flop med glasögonen på sned med en två meter lång "ballong" efter mig. Idag lyckades jag både skrämma en liten pojke och springa in i en tant. Allt bara för att fixa sköna luftsängar till mina barn!





Ja, nu sitter vi och beskådar värsta åskvädret med vars en drink i handen! Det var allt för idag, vi syns imorgon!














Kommentarer :

#1: mormor

alltså, det ser ut som ni har det jättebra, tur med vädret och mys i familien, fint bild av mor och dotter, och även om du josse fick springa för att få luft i sängarna, såg det roligt ut,och vad? grannarna ska vät osså ha lov att ha roligt. puss puss

skriven
#2: Ingrid

Fina kort, en aning vamt tydligen, hur långt ner skall ni?

Svar: Det blir inte längre ner än så här. Det var meningen att vi skulle åka till Slovenien men det har blivit ändrade planer.
Mollan and the gang!

skriven
#3: Monika

Du är för rolig 😄 Springa med sovsäckar 😄

Svar: Det är faktiskt inga sovsäckar. Det är liggsoffor. Men det är mycket lättare på instruktionsvideon.

https://youtu.be/sxm9tM2l1Hk
Mollan and the gang!

skriven

Kommentera inlägget här :